• تاریخ انتشار : شنبه 7 فوریه 2026 - 23:08
  • کد خبر : 951
  • چاپ خبر

وعده‌های غذایی خانوادگی، نوجوانان را از مصرف الکل و مواد مخدر محافظت می‌کند

آیا می‌خواهید نوجوان خود را از مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی باز دارید؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برای صرف شام با آنها وقت بگذارید. محققان امروز در مجله پرخاشگری، بدرفتاری و تروما گزارش دادند که اکثر نوجوانانی که به طور منظم با خانواده خود شام می‌خورند، کمتر به سمت مصرف مواد مخدر

آیا می‌خواهید نوجوان خود را از مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی باز دارید؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برای صرف شام با آنها وقت بگذارید.

محققان امروز در مجله پرخاشگری، بدرفتاری و تروما گزارش دادند که اکثر نوجوانانی که به طور منظم با خانواده خود شام می‌خورند، کمتر به سمت مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

محققان دریافتند که زمان شام با کیفیت – ارتباط آزاد، بدون حواس‌پرتی دیجیتال، لذت – با ۲۲ تا ۳۴ درصد کاهش خطر مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان مرتبط است.

مارگی اسکیر، محقق ارشد، در یک بیانیه خبری گفت: “این یافته‌ها بر اساس آنچه که ما قبلاً در مورد ارزش وعده‌های غذایی خانوادگی به عنوان یک راه عملی و به طور گسترده در دسترس برای کاهش خطر مصرف مواد مخدر در نوجوانان می‌دانستیم، بنا شده است.” او رئیس بهداشت عمومی و پزشکی جامعه در دانشگاه تافتس در بوستون است.

برای مطالعه جدید، محققان ۲۰۹۰ نوجوان آمریکایی ۱۲ تا ۱۷ ساله و والدین آنها را مورد بررسی قرار دادند.

این تیم از یک پرسشنامه استاندارد برای ارزیابی کیفیت زمان صرف غذا در خانواده استفاده کرد و در مورد مصرف الکل، ماری‌جوانا و ویپینگ نوجوانان در شش ماه گذشته سوال پرسید.

نتایج نشان داد که پیوند در طول شام‌های خانوادگی، خطر مصرف الکل را ۲۲ تا ۳۴ درصد، ویپینگ را تا ۳۰ درصد و مصرف ماری‌جوانا را تا ۳۴ درصد کاهش می‌دهد.

اسکر گفت: «ارتباط منظم در طول وعده‌های غذایی – که می‌تواند به سادگی ایستادن مراقب و کودک در کنار میز و صرف میان وعده باشد – می‌تواند به ایجاد ارتباط باز و معمول والدین و کودک و نظارت والدین برای حمایت از نتایج مثبت بلندمدت برای اکثر کودکان کمک کند.»

او گفت: «مسئله غذا، زمان یا محیط نیست؛ بلکه رابطه و تعاملات والدین و کودک است که به پرورش این موضوع کمک می‌کند.»

با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که وعده‌های غذایی منظم خانوادگی ممکن است به نوجوانانی که تجربیات منفی زیادی در دوران کودکی داشته‌اند، کمک زیادی نکند.

این مطالعه نشان داد نوجوانانی که در دوران کودکی خود چهار یا بیشتر رویداد نامطلوب را تجربه کرده بودند، هیچ فایده قابل توجهی از شام‌های خانوادگی نبردند.

این رویدادها ممکن است شامل طلاق، خشونت فیزیکی، خشونت جنسی، مصرف مواد توسط یکی از اعضای خانواده، ابتلای یکی از اعضای خانواده به اختلال سلامت روان یا شرمساری به خاطر وزنشان باشد.

محققان گفتند متأسفانه، تقریباً از هر 5 دانش‌آموز دبیرستانی زیر 18 سال در ایالات متحده، 1 نفر در این سطح از آسیب‌های دوران کودکی را تجربه کرده است.

اسکر گفت: “در حالی که تحقیقات ما نشان می‌دهد نوجوانانی که عوامل استرس‌زای شدیدتری را تجربه کرده‌اند، ممکن است از وعده‌های غذایی خانوادگی مزایای مشابهی را نبینند، اما ممکن است از رویکردهای هدفمندتر و آگاه از آسیب، مانند حمایت از سلامت روان و اشکال جایگزین مشارکت خانوادگی، بهره‌مند شوند.”

او گفت تحقیقات آینده باید بررسی کند که آیا سایر آیین‌ها یا روال‌های مشترک خانوادگی ممکن است به این نوجوانان کمک کند یا خیر.

 

لينک منبع

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.