A woven bag full of fruits and vegetables on a chair

فشار خون بالا کنترل نشده می تواند عوارضی مانند بیماری مزمن کلیوی ایجاد کند و خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.
اصلاح شیوه زندگی، مانند اتخاذ یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات، و درمان دارویی در مدیریت فشار خون بالا موثر است.
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات در ترکیب با دارودرمانی مرسوم نسبت به درمان دارویی به تنهایی در حفظ سلامت کلیه‌ها و بهبود سلامت قلب و عروق در بیماران فشار خون بالا مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مؤثرتر است.
فشار خون بالا که معمولاً به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود، عامل خطر اصلی قابل پیشگیری برای بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری قلبی و سکته است. بر اساس داده‌های 2017-2020، تخمین زده می‌شود که 47 درصد از بزرگسالان آمریکایی به فشار خون بالا مبتلا هستند.

فشار خون بالا کنترل نشده همچنین می تواند منجر به بروز و پیشرفت بیماری مزمن کلیوی شود. اتخاذ زودهنگام اصلاح شیوه زندگی، مانند تغییرات رژیم غذایی، می تواند خطر عوارض فشار خون کنترل نشده و نیاز به درمان دارویی را کاهش دهد. با این حال، چنین مداخلات غذایی اغلب کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

یک مطالعه جدید 5 ساله که در مجله آمریکایی پزشکی منتشر شده است که شامل بیماران فشار خون بالا مبتلا به بیماری مزمن کلیوی است، نشان می دهد که افزودن 2 تا 4 فنجان میوه و سبزیجات اضافی در رژیم غذایی روزانه آنها همراه با دارو درمانی منجر به کاهش فشار خون می شود. کاهش بیشتر عوامل خطر قلبی عروقی و حفظ سلامت کلیه بیشتر از درمان دارویی به تنهایی.

به بیماران به طور خاص میوه ها و سبزیجاتی تجویز شد که سطح pH خون را پس از متابولیسم افزایش می دهد. اثرات محافظتی بر سلامت کلیه در گروهی که رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات مصرف می کردند در شرکت کنندگانی که روزانه یک قرص بی کربنات سدیم خوراکی مصرف می کردند نیز مشاهده شد.

بی کربنات سدیم همچنین pH خون را افزایش می دهد و این نتایج نشان می دهد که تعادل مجدد pH پلاسما می تواند به طور بالقوه تأثیر افزایش مصرف میوه و سبزیجات بر سلامت کلیه ها را واسطه کند.

با این حال، در حالی که نشان داده شد که هر دو سلامت کلیه ها را بهبود می بخشند، فقط مصرف میوه ها و سبزیجات و نه بی کربنات سدیم، فشار خون را کاهش داده و عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را بهبود می بخشد.

نویسنده این مطالعه، دکتر دونالد وسون، استاد پزشکی داخلی در دانشگاه تگزاس در آستین، گفت: «این مطالعه از تلاش مضاعف ما برای اینکه رژیم‌های غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات برای درمان فشار خون بالا، با داروهایی که به آن‌ها اضافه می‌شود، اساسی کنیم، حمایت می‌کند. برای دستیابی به اهداف فشار خون و جلوگیری از عوارض کلیوی و قلبی عروقی مورد نیاز است.

دکتر Wesson گفت: “به نظر می رسد یک مزیت اضافی از گنجاندن میوه ها و سبزیجات اضافی در مدیریت فشار خون بالا این است که برای دستیابی به این فواید سلامتی به دوزهای کمتری از داروهای ضد فشار خون نیاز است.”

منبع:medicalnewstoday