• تاریخ انتشار : سه‌شنبه 26 نوامبر 2024 - 20:40
  • کد خبر : 585
  • چاپ خبر

وقتی استرس دارید هوس خوردن غذاهای چرب می کنید؟ کاکائو ممکن است تاثیر را جبران کند

علیرغم غذاهای پرچرب که در چنین مواقعی ممکن است به سراغ آنها برویم، نوشیدن کاکائو ممکن است به ما کمک کند تا سریعتر از اثرات فیزیولوژیکی استرس بهبود پیدا کنیم. این بر اساس یک مطالعه جدید از دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا است. نویسندگان این مطالعه – که در Food & Function آمده است – قبلاً

Cocoa drink may relieve stress, protect against impact of fatty foods

علیرغم غذاهای پرچرب که در چنین مواقعی ممکن است به سراغ آنها برویم، نوشیدن کاکائو ممکن است به ما کمک کند تا سریعتر از اثرات فیزیولوژیکی استرس بهبود پیدا کنیم. این بر اساس یک مطالعه جدید از دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا است.

نویسندگان این مطالعه – که در Food & Function آمده است – قبلاً نشان داده بودند که مصرف غذاهای چرب ممکن است بر عملکرد عروق تأثیر منفی بگذارد و اکسیژن رسانی به قشر مغز را در موقعیت های استرس زا کاهش دهد و از ریکاوری بعدی بدن جلوگیری کند.

کاکائو حاوی فلاوانول به نام اپی کاتچین است که لایه سلولی اندوتلیال رگ‌های خونی را شل می‌کند، عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد و فشار خون بالا را که یک واکنش رایج به استرس است، برطرف می‌کند.

مصرف نوشیدنی کاکائو با پاسخ بهتر به استرس مرتبط است
برای مطالعه حاضر، محققان 23 مرد و زن جوان و سالم را انتخاب کردند. هر یک ساعت و نیم قبل از انجام یک کار استرس روانی 8 دقیقه ای، یک وعده غذایی پرچرب همراه با یک نوشیدنی کاکائویی با اپیکاتچین بالا یا کم مصرف کرد.

عملکرد عروقی آن‌ها با اندازه‌گیری اتساع با واسطه جریان بازویی، با اشاره به اینکه یک شریان در صورت افزایش جریان خون چقدر می‌تواند گشاد شود، ارزیابی شد. این کار در ابتدای کارآزمایی و سپس 30 و 90 دقیقه پس از انجام کار استرس انجام شد.

برای گروه با اپیکاتچین بالا، اندازه‌گیری اتساع 30 دقیقه‌ای با واسطه جریان کمتر بود و تا 90 دقیقه به طور قابل‌توجهی بهبود یافته بود، که نشان‌دهنده بهبودی سریع‌تر از اثرات استرس است.

سایر اثرات استرس، از جمله اکسیژن‌رسانی به قشر پیشانی مغز، جریان خون ساعد، فشار خون، فعالیت قلبی عروقی، قطر شریان کاروتید مشترک و جریان خون، و خلق و خوی اندازه‌گیری شد. هیچ تفاوتی بین گروه های با اپی کاتچین بالا و پایین برای این اندازه گیری ها مشاهده نشد.

چرا غذاهای چرب استرس را بدتر می کنند؟
در حالی که غذاهای پرچرب ممکن است خوشمزه و آرامش بخش باشند، کار قبلی محققان قویاً نشان می دهد که اگر فردی به دنبال بهبودی از اثرات بد استرس است، در واقع بهترین کار این است که از چنین مواد غذایی اجتناب کند.

این امر به ویژه برای افرادی که مشاغل پر استرس دارند یا به طور منظم استرس را تجربه می کنند صادق است.

نویسنده مقاله، کاتارینا رندیرو، دکترا، مدرس علوم تغذیه در دانشگاه بیرمنگام، بریتانیا، به مدیکال نیوز تودی گفت:

مشاغل بسیار پر استرس در مقایسه با افرادی که از این عوامل استرس زا آزاد هستند می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 40 درصد افزایش دهد. این احتمالاً، حداقل تا حدی، به دلیل اختلالات مداوم در عملکرد عروقی ناشی از استرس است که احتمالاً به اختلالات دائمی تبدیل می شود.

چنگ هان چن، دکتر، متخصص قلب و عروق مداخله ای و مدیر پزشکی برنامه ساختاری قلب در مرکز پزشکی MemorialCare Saddleback در لاگونا هیلز، کالیفرنیا، که در این مطالعه شرکت نداشت، اثرات احتمالی استرس طولانی مدت را برای فردی که در بین رویدادها زمانی برای بهبودی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: «افزایش سطوح استرس در دوره‌های زمانی طولانی می‌تواند منجر به افزایش مزمن هورمون‌های استرس، التهاب و فشار خون شود که می‌تواند منجر به اختلالات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی یا سکته شود.»

رندیرو خاطرنشان کرد که کاهش جزئی در اتساع ناشی از جریان ممکن است با افزایش قابل توجه خطر بیماری قلبی عروقی در فرد برابر باشد.

چرا فلاوانول های کاکائو ممکن است تاثیر استرس را جبران کند؟
به گفته رندیرو، کاملاً مشخص نیست که چرا مصرف چربی بهبود اتساع ناشی از جریان را به دنبال استرس روانی به تاخیر می اندازد، اگرچه شواهدی از افزایش سطح تری گلیسیرید و پروتئین واکنشی C در خون چندین ساعت پس از مصرف غذاهای چرب وجود دارد.

سطوح بالا از این ها اکسید نیتریک مشتق از اندوتلیوم را کاهش می دهد و عملکرد اندوتلیال را مختل می کند. به همین دلیل است که کاکائو کمک می کند.

میشل روتنشتاین، MS، RD، CDCES، CDN، متخصص تغذیه قلب و عروق پیشگیرانه و کارشناس سلامت قلب در EntirelyNourished، که به همین ترتیب در این مطالعه شرکت نداشت، اظهار داشت که فلاوانول های کاکائو “ممکن است به کاهش زمان بازیابی استرس بدون توجه به مصرف غذاهای چرب به دلیل مصرف غذاهای چرب کمک کنند. توانایی آنها در افزایش سطح اکسید نیتریک.”

رندیرو به طور مشابه خاطرنشان کرد که اپی کاتچین موجود در کاکائو “در دسترس بودن گشادکننده عروق […] اکسید نیتریک را افزایش می دهد، که به بهبود عملکرد عروقی معروف است.”

روتنشتاین توضیح داد: فلاوانول ها نوعی فلاونوئید هستند، گروهی از ترکیبات گیاهی که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده اند. از دیگر منابع فلاوانول ها می توان به چای سبز، پوست سیب، انواع توت ها و انگور اشاره کرد.

رندیرو گفت، نشانه هایی نیز وجود دارد که «ذرات لیپوپروتئین غنی از تری گلیسیرید ممکن است باعث آسیب مستقیم به دیواره عروقی شوند. از طرف دیگر، مصرف چربی ممکن است به طور غیرمستقیم با افزایش استرس اکسیداتیو باعث اختلال عملکرد اندوتلیال شود.

کاکائو، چای سبز و انواع توت ها ممکن است به مقابله با استرس کمک کنند
با این حال، محققان دریافتند که به نظر می رسد کاکائو هیچ اثر مفیدی بر محدودیت اکسیژن رسانی مغز به دلیل استرس ندارد.

 

منبع:medicalnewstoday

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.