- تاریخ انتشار : سهشنبه 26 نوامبر 2024 - 20:55
- کد خبر : 599 چاپ خبر
نوشیدن شیر معمولی با افزایش خطر بیماری قلبی در زنان مرتبط است
یک مطالعه اخیر شامل حدود 100000 زن و مرد سوئدی، چگونگی تاثیر مصرف شیر بر پروتئین های متابولیک قلبی را بررسی کرد. پزشکان از این الگوهای پروتئینی برای تعیین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی استفاده می کنند. Karl Michaëlsson، MD، PhD، استاد اپیدمیولوژی پزشکی در گروه علوم جراحی در دانشگاه اوپسالا، سوئد، این

یک مطالعه اخیر شامل حدود 100000 زن و مرد سوئدی، چگونگی تاثیر مصرف شیر بر پروتئین های متابولیک قلبی را بررسی کرد. پزشکان از این الگوهای پروتئینی برای تعیین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی استفاده می کنند.
Karl Michaëlsson، MD، PhD، استاد اپیدمیولوژی پزشکی در گروه علوم جراحی در دانشگاه اوپسالا، سوئد، این مطالعه را رهبری کرد.
محققان دو مطالعه کوهورت چند دهه ای را که رژیم غذایی و سبک زندگی شرکت کنندگان را دنبال می کرد، تجزیه و تحلیل کردند.
محققان از طریق ردیابی معیارهای مختلف و میزان مصرف غذا و نوشیدنی خود گزارش شده دریافتند که زنانی که 300 میلی لیتر یا بیشتر شیر غیر تخمیری یا معمولی مصرف میکنند با خطر بالای بیماری قلبی ایسکمیک و انفارکتوس میوکارد (قلب) ارتباط دارند. حمله).
در حالی که شیر تخمیر نشده ارتباط منفی با بیماری قلبی در زنان نشان داد، محصولات لبنی تخمیر شده – مانند شیر ترش و ماست – ارتباطی با چنین خطری نشان ندادند.
یافتهها در منبع معتبر BMC Medicine آمده است.
تجزیه و تحلیل اثرات قلبی عروقی محصولات شیر
بیماری قلبی بزرگترین علت مرگ و میر در ایالات متحده است، با آماری که منبع مورد اعتماد نشان می دهد که عامل بیش از 700000 مرگ در سال 2022 بوده است. در حالی که بیماری قلبی در مردان شایع تر از زنان است، زنان با نرخ بالاتری بر اثر بیماری قلبی می میرند.
تعدادی از عوامل مانند ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می توانند در ایجاد بیماری قلبی نقش داشته باشند.
مطالعه حاضر روی مردان و زنان سوئدی بررسی کرد که چگونه مصرف شیر می تواند به بیماری قلبی کمک کند. اگرچه شیر دارای فوایدی مانند تامین ویتامین D و پروتئین است، بسیاری از دانشمندان در شگفتند که چگونه بر قلب تاثیر می گذارد.
محققان داده های دو مطالعه کوهورت را تجزیه و تحلیل کردند: گروه ماموگرافی سوئدی (SMC) و گروه مردان سوئدی (COSM).
هر دوی این مطالعات دادههای مربوط به سبک زندگی شرکتکنندگان، از جمله مصرف غذا و نوشیدنی، شاخص توده بدنی (BMI)، رویدادهای بیماری قلبی و حوادث حمله قلبی را دنبال کردند.
برخی از شرکتکنندگان نیز نمونههای پلاسما را ارائه کردند که محققان از آن برای تجزیه و تحلیل پروتئومیکس استفاده کردند، که به مطالعه الگوهای پروتئین اشاره دارد.
به عنوان بخشی از گزارش غذا و نوشیدنی، شرکت کنندگان مصرف شیر خود را گزارش کردند. آنها تعداد دفعات مصرف شیر، تخمیر یا غیر تخمیر شده و مقدار شیر مصرفی را فهرست کردند.
آنالیز پلاسمای خون 276 بیومارکر پروتئین را اندازه گیری کرد. هدف این بود که ببینیم وجود بیومارکرهای مرتبط با بیماری ایسکمیک قلب و انفارکتوس میوکارد در مقایسه با مصرف شیر چگونه است.
مصرف 4 لیوان شیر در روز با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است
پس از آنالیز پلاسمای خون و مقایسه آن با مصرف شیر خود گزارش شده توسط شرکت کنندگان، محققان هیچ ارتباطی بین شیر تخمیر شده و افزایش بیماری قلبی در مردان یا زنان پیدا نکردند.
هنگام مقایسه میزان شیر غیر تخمیر شده مصرف شده، دانشمندان به افزایش بیماری ایسکمیک قلب و انفارکتوس میوکارد در زنانی که مقادیر بیشتری شیر مینوشیدند، اشاره کردند. هیچ افزایشی در این خطر در مردان وجود نداشت.
زنانی که روزانه ۱۰۰ میلیلیتر (یا نصف لیوان) شیر غیرتخمیری مینوشیدند، در مقایسه با زنانی که بیش از ۳۰۰ میلیلیتر (یا ۱.۵ لیوان) شیر غیرتخمیری مصرف میکردند، میزان کمتری از این بیماریها را مشاهده کردند.
دانشمندان دریافتند که مصرف روزانه 4 لیوان شیر تخمیر نشده در مقایسه با مصرف نصف لیوان در روز با 21 درصد بیشتر خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی مرتبط است.
محققان خاطرنشان کردند که حتی هنگام تنظیم فاکتورهای سبک زندگی، نتایج در تمام درصد چربی شیر ثابت بود.
زنانی که مقادیر بیشتری شیر تخمیر نشده مصرف میکردند، سطوح بالاتری از آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE-2 Trusted Source) و سطوح پایینتری از فاکتور رشد فیبروبلاست 21 (FGF21) داشتند. هر دو نشانگرهایی هستند که با خطر بیماری ایسکمیک قلبی مرتبط هستند.
افرادی که تجربه ACE-2 بالا دارند، میزان مرگ و میر قلبی عروقی بالاتری را نشان دادهاند و افزایش سطح FGF21 ممکن است با آسیب قلبی مرتبط باشد.
منبع:medicalnewstoday
لینک کوتاه
برچسب ها
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0